Menu

Wat doet een SEO (search engine optimization) specialist?

De wereld van online marketing blijft zich ontwikkelen en zo ook de rol van een SEO-specialist. Ooit was een SEO specialist iemand die simpelweg zoekwoorden in website titels kon proppen en slimme meta beschrijvingen kon schrijven om een site hoger te laten scoren in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s)

Maar de algoritmen van Google zijn nu veel verfijnder, waarbij rekening wordt gehouden met factoren als gebruikerservaring, kwaliteit van de content en sociale betrokkenheid bij het bepalen welke sites als eerste worden geranked. Daardoor is het werk van een SEO-specialist in de loop der jaren sterk veranderd. De SEO-specialisten van vandaag moeten goed thuis zijn in alle aspecten van digitale marketing, van contentstrategie en website design tot data analyse.

Als je meer wilt weten over wat een SEO-specialist doet en hoe deze je bedrijf kan helpen online succesvol te zijn, lees dan verder!

Optimaliseren voor de zichtbaarheid in zoekmachines

Als SEO specialist ben ik verantwoordelijk voor het optimaliseren van websites voor de zichtbaarheid in zoekmachines. Als onderdeel van het werk moeten we begrijpen hoe zoekmachines pagina’s rangschikken en de nieuwste tactieken toepassen om ervoor te zorgen dat een website door zoveel mogelijk mensen wordt gezien. Dit omvat het gebruik van gerichte zoekwoorden, linkbuilding, het creëren van content die geoptimaliseerd is voor bepaalde zoekopdrachten en meer.

Je moet als succesvolle SEO specialist dan ook weten hoe zoekmachine algoritmes werken en je snel kunnen aanpassen aan veranderingen om het steeds veranderende landschap van online rankings bij te houden. Daarnaast moeten we schrijfvaardigheden hebben evenals kennis van HTML en CSS om onze SEO strategieën effectief op een website te kunnen toepassen.

Hiermee zorg ik als SEO specialist voor websites die zowel gebruiksvriendelijk als zoekmachine-geoptimaliseerd zijn – de perfecte combinatie voor iedereen die op zoek is naar hogere posities binnen de zoekresultaten.

Techniek, content en autoriteit

Elk SEO optimalisatie traject bestaat uit drie hoofdcategorieën: on-page, off-page en technisch. Technische SEO optimalisatie is één van de essentiële tactieken die elke goede SEO specialist toepast om ervoor te zorgen dat de websites geen barrières hebben die zoekmachine verhinderen om de content te crawlen en te indexeren. Dit doen we door het crawlen van een website, het analyseren van titels, het controleren op gebroken links of redirects, sitemaps en robot.txt nalopen, duplicate content nalopen en nog veel meer. En website die technisch goed in elkaar zit is de basis van elke SEO strategie.

Maar uiteraard is ook content creatie en optimalisatie een belangrijk onderdeel van het werk van een SEO Specialist. Dit is een onderdeel van on-page SEO. SEO optimalisatie is een complex proces, maar de tijd nemen om de juiste zoekwoorden te onderzoeken en te analyseren kan veel opleveren. Door best practices te volgen en inzicht te krijgen in welke woorden het vaakst worden gebruikt als mensen zoeken naar informatie over je bedrijf of bedrijfstak, kun je een uitgebreide SEO strategie ontwikkelen om die woorden op strategische plaatsen in je content te implementeren. Het kan gaan om het wijzigen van de structuur van je site, het richten op specifieke zinnen in meta tags en titels, het maken van interne links met relevante zoekwoorden, het aanpassen, herindelen of zelfs verwijderen van content of het toevoegen van nieuwe content waaraan de zoekintentie van de klant wordt voldaan.

Ten slotte verhogen we de autoriteit van je website middels linkbuilding. Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO en staat bekend als off-page SEO. Eenvoudig gezegd gaat het bij linkbuilding om het creëren van een netwerk van links in gezaghebbende websites die gebruikers naar jouw inhoud leiden. Goede linkbuilding helpt je website te vestigen als een autoriteit in de ogen van zoekmachines door kwalitatieve externe bronnen te tonen die naar je inhoud verwijzen. Naarmate de kwaliteit en kwantiteit van links die naar je site verwijzen toenemen, neemt ook de zichtbaarheid ervan toe waardoor je kansen op hogere rankings en meer klikken toenemen.

SEO data analyse

Maar geen enkele SEO strategie zal succesvol zijn wanneer je de data niet in de gaten houdt. Het meten van resultaten en het begrijpen van de rendement op de investering (ROI) is ook als SEO Specialist erg belangrijk. Het bied namelijk waardevol inzicht in wat werkelijk werkt.

SEO Specialisten blijven leren

Als SEO specialist kan het een uitdaging zijn om op de hoogte te blijven van de laatste trends in de branche. Elke dag brengt nieuwe veranderingen van aanpassingen aan het algoritme van zoekmachines tot verbeterde tools en nieuwe ranking factoren. Om ervoor te zorgen dat je werkt met de beste strategieën en tactieken die vandaag beschikbaar zijn, is het belangrijk om deze veranderingen te begrijpen en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de SEO branche.

Ben je op zoek naar een SEO Specialist?

Als je op zoek bent naar een SEO-specialist of iemand wilt toevoegen aan je interne marketing team, dan zijn dit de vaardigheden en verantwoordelijkheden die je van hem of haar mag verwachten. Wil je graag een freelance SEO specialist inhuren? Ook dan zijn bovengenoemde vaardigheden erg belangrijk. Veel goede SEO-specialisten hebben een expertise, dit kan technisch SEO, On-page SEO of linkbuilding zijn maar het is belangrijk dat ze de basis van alledrie de elementen beheersen omdat alles met elkaar verbonden is. Uiteraard help ik je ook graag verder met jouw SEO of SEO vraagstuk. Neem hiervoor vrijblijvend contact met me op via Whatsapp, e-mail of telefoon. Ik hoor graag van je.  

Lees meer over:

Renate

Hallo! Ik ben Renate, en ik ben een freelance SEO specialist met meer dan zes jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde. Waar kan ik jou mee helpen?