Menu

Wat is Google analytics en wat kan je ermee? 

Google analytics is een tool van Google voor webanalyse waarmee je het verkeer op jouw website kunt meten en je marketingcampagnes kunt bijhouden. Met Google Analytics kun je zien hoeveel mensen je site bezoeken, welke pagina’s ze bekijken, hoe ze je site hebben gevonden en meer. Deze informatie kan je helpen je website te verbeteren en meer bezoekers aan te trekken. Google Analytics is gemakkelijk te gebruiken en het is gratis. Je kunt je hier aanmelden voor een gratis account. Hier zijn enkele dingen die je met Google Analytics kunt doen

Google Analytics is een gratis webanalyse programma

Als je een website hebt, wil je alle inzicht en controle die je kunt krijgen om ervoor te zorgen dat de website zo soepel en efficiënt mogelijk draait. Gelukkig is Google Analytics ontworpen om je daarbij te helpen. Deze gratis tool voor webanalyse biedt veel functies die inzicht geven in wie je bezoekers zijn, wat ze doen terwijl ze op je site zijn, waar ze vandaan komen en nog veel meer. Je zult in staat zijn om snel verbeterpunten vast te stellen terwijl je ook de gegevens krijgt die nodig zijn om te evalueren hoe je website presteert. Bovendien is het heel gemakkelijk om Google Analytics in te stellen en meteen te beginnen met het verzamelen van nuttige gegevens.

Volg de prestaties van je website

Als bedrijf, website-eigenaar of marketeer is het je doel om een zo hoog mogelijk rendement op je investering te behalen als het gaat om marketing. Dit kun je doen door te begrijpen en bij te houden hoe goed je website presteert, wie je publiek is en welke beslissingen je moet nemen om de prestaties te optimaliseren. Google Analytics is een essentieel hulpmiddel voor bedrijven die snel en gemakkelijk toegang willen hebben tot deze gegevens. Door een gratis account bij Google Analytics in te stellen, kun je gegevens als pageviews, verkeerskanalen, tijd op de site en nog veel meer in de gaten houden. Deze gegevens geven inzichten in hoe goed je content presteert, wie je website bezoekt en welke soorten bezoekers de meeste kans hebben om te converteren.

Google Analytics gebruikers

Het instellen van Google Analytics kost maar een paar minuten

Inzicht in hoe je website wordt gebruikt, kan ongelooflijk waardevol zijn. Daarom is Google Analytics zo’n veelgebruikt hulpmiddel. Het instellen hoeft niet ingewikkeld te zijn. De eerste stap is het aanmaken van een Google-account, zodat je toegang krijgt tot het Analytics-dashboard. Er wordt dan wat basisinformatie gevraagd over de site die je wilt volgen, zoals de URL, naam, branche en tijdzone. Zodra je op verzenden klikt, ontvang je een tracking-ID van Google Analytics die je in de broncode van je website moet plakken om het meten te starten. Dit klinkt misschien ontmoedigend, maar veel CMS systemen hebben het al makkelijk voor je gemaakt.

Beginnen met het bijhouden van het verkeer op je website

Als Google Analytics eenmaal is ingesteld, heb je belangrijke data over hoe gebruikers met je website omgaan. Vanaf nu kun je vragen beantwoorden als wie je bezoekt (waar komen ze vandaan en welke apparaten gebruiken ze?), naar welke pagina’s op je site ze zijn gegaan, of bezoekers iets hebben gekocht of zich ergens voor hebben aangemeld, enz. Het is een belangrijke bron van data dat je kan helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen, zoals waar middelen voor optimalisatie en groei moeten worden ingezet

Technologie rapport Google Analytics

Direct aan de slag met Google Analytics

Dus wacht niet af en ga vandaag nog aan de slag met Google Analytics!
Met de hoeveelheid datagestuurde beslissingen die nu in het digitale landschap worden genomen, is Google Analytics de basis. Met een paar snelle klikken kun je je website instellen om het succes ervan te volgen en te meten. Van daaruit kun je belangrijke inzichten krijgen in het gedrag van bezoekers zodat je begrijpt wat werkt en wat niet. Bovendien kun je met geavanceerde functies zoals eCommerce analytics de prestaties van je website naar een hoger niveau tillen.

Renate

Hallo! Ik ben Renate, en ik ben een freelance SEO specialist met meer dan zes jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde. Waar kan ik jou mee helpen?