Een SEO traject van begin tot eind
SEO is één van de belangrijkste, maar vaak over het hoofd geziene, onderdeel van online marketing. Het is niet gemakkelijk om het goed te doen en daarom kiezen veel bedrijven ervoor om hun SEO uit te besteden aan een specialist. Maar je kan het natuurlijk ook zelf doen! Investeer in dat geval ook wat tijd en begin bij het begin van een SEO traject en stap niet halverwege in. Een volledig SEO traject kan je helpen meer kwalitatief verkeer naar je website te krijgen, wat uiteindelijk kan helpen je bedrijf te laten groeien. Begin je halverwege het traject zonder een SEO analyse of strategie dan kan het je veel werk kosten zonder dat het de gewenste resultaten oplevert. Bekijk hieronder hoe je een SEO traject aanpakt.
SEO en de doelen ervan definiëren
Het succes van elke digitale marketing campagne wordt mede bepaald door het niveau van Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Want als je niet vindbaar bent voor klanten kan je bedrijf of blog nog zo goed zijn maar wordt het lastig klanten aan te trekken. Ik merk dan ook dat veel bedrijven het belang van duidelijk gedefinieerde doelen over het hoofd zien als het gaat om hun SEO-strategie. Zonder de juiste doelen te stellen, kan je makkelijk de weg kwijtraken in de overvloed van zoekwoorden en gegeven en ben je niet in staat om de effectiviteit van je inspanningen te meten en evalueren. De eerste stap van een SEO traject is dan ook om je verwachtingen met betrekking tot SEO zo duidelijk mogelijk te definiëren, zodat we de vooruitgang kunnen meten aan de hand van deze doelstellingen.
Het proces van SEO-analyse
De volgende stap is een SEO analyse. Als het gaat om het optimaliseren van de zichtbaarheid in zoekmachines, is een SEO-analyse een must. Het is in feite een mini-audit van je website of blog – en het geeft je een overzicht van hoe goed je pagina presteert vanuit SEO-perspectief. Met een hoogwaardige analyse weet je waar je moet beginnen met het optimaliseren van de techiek, content en autoriteit van je website om ervoor te zorgen dat hij gemakkelijk door zoekmachines als Google wordt gevonden en gerankt. Inzicht in de SEO van jouw website kan je als bedrijf een voorsprong geven op je concurrenten en je tegelijkertijd helpen je klanten efficiënter te bereiken.
Opstellen van een SEO Strategie
De volgende stap in het SEO traject is het opstellen van een SEO strategie op basis van data uit de SEO Analyse. Met een vakkundig uitgewerkte SEO-strategie kun je content creëren die is afgestemd op je doelgroep, zodat je website of blog prominenter verschijnt in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google – en meer potentiële klanten aantrekt. Bovendien kan je website of blog, met de juiste SEO strategie, gebruikers betrokken houden met de juiste content afgesteld op de customer journey wat resulteert in hogere doorklikpercentages en zelfs betere conversiepercentages. Al met al kan het implementeren van een effectieve SEO-strategie het verschil maken als het gaat om het hebben van een succesvolle website of blog.
Technische SEO optimalisatie
Technische SEO optimalisatie is een onmisbaar onderdeel van het SEO traject, waarvan de juiste uitvoering de zichtbaarheid van je website en rankings in zoekresultaten drastisch kan verbeteren. Eenvoudig gezegd verwijst technische SEO optimalisatie naar activiteiten die zoekmachines helpen de structuur en content van je website beter te begrijpen. Onderdelen van technische SEO optimalisatie zijn onder andere het optimaliseren van de sitestructuur, laadtijd, opzoeken van “dode links”, het instellen van 301 redirects en het optimaliseren van de URL parameters. Vergeet bovendien niet ervoor te zorgen dat de site een SSL-certificaat heeft en snel laadt zonder downtime problemen. Hoewel sommige technische werkzaamheden soms ingewikkeld kunnen worden, is het essentieel voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in duurzaam succes met hun website.
Zoekwoordenonderzoek
Het SEO zoekwoordonderzoek is daarnaast de volgende essentiële stap in een SEO traject. In de basis bestaat een zoekwoordonderzoek uit het vinden van de meest relevante zoekwoorden en zinnen die (potentiele) klanten gebruiken bij het zoeken naar een product of dienst of naar informatie. Dit betekent dat je een uitgebreide lijst van zoekwoorden moet maken die nauwkeurig weergeven wat mensen zouden kunnen zoeken als ze op je pagina belanden. Wanneer je overweegt welke zoekwoorden je in je onderzoek opneemt, denk dan aan onderwerpen die met je bedrijf te maken hebben (bijv. producten en diensten), maar ook aan alles wat te maken heeft met het specifieke doel of de boodschap van je webpagina. Houd in gedachten dat het ook belangrijk is om zoekwoordvarianten, synoniemen en verwante termen te overwegen. Kijk ook eens bij de concurrentie en kijk welke woorden zij gebruiken. Deze lijst moet je vervolgens analyseren op zoekintentie, maandelijks zoekvolume, traffic potentieel en concurrentie.
Het is ook belangrijk om de best presterende zoekwoorden in de afgelopen tijd bij te houden, zodat je er altijd voor kunt zorgen dat je website scoort op zoektermen met een hoge populariteit die potentiële kopers aantrekken. Weten op welke zoekwoorden je je moet richten is essentieel zijn voor het verbeteren van je online zichtbaarheid.
On-page SEO optimalisatie
Het zoekwoordenonderzoek wordt gebruikt voor de On-page optimalisatie, een belangrijk onderdeel van elk SEO traject. Het omvat veel verschillende factoren, zoals de interne linkstructuur van de website, de kwaliteit van de content, metatags en beschrijvingen, optimalisatie van zoekwoorden en meer. Door je content te optimaliseren kunnen de crawlers van zoekmachines je content snel en efficiënt crawlen, wat resulteert in betere kansen om gevonden te worden en hoog te scoren in de resultaten van zoekmachines. Want hoe goed je content ook is, als die op de pagina niet goed geoptimaliseerd is, kun je nieuwe leads en klanten mislopen. Neem daarom de tijd om al je pagina’s te analyseren en optimaliseren; op die manier kun je ervoor zorgen dat alles up-to-date is, goed geoptimaliseerd en vooral — dat je gebruikers een geweldige ervaring hebben op je website.
Linkbuilding
Ook linkbuilding is een essentieel onderdeel van een SEO traject. Als je wilt dat je website of blog in de top 10 komt bij populaire zoekmachines, moet je overwegen te investeren in een linkbuilding strategie. Linkbuilding houdt in dat je tactieken toepast die websites van derden aanmoedigen om terug te linken naar jouw eigen website, waardoor je meer verkeer genereert, je zichtbaarheid verbetert en de algoritmen van zoekmachines een signaal krijgen dat je toonaangevend bent in de branche. Verschillende tacktieken voor effectieve linkbuilding zijn bijvoorbeel gastbloggen op andere websites, het onder de aandacht brengen op sociale mediaplatforms, het bereiken van influencers, een PR strategie en nog veel meer. Het is belangrijk om content van hoge kwaliteit te creëren die jouw doelgroep aanspreekt en tegelijkertijd andere website stimuleert om een link naar jou te plaatsen.
Meten van resultaten en ROI
Het meten van resultaten en het begrijpen van de rendement op je investering (ROI) is ook binnen een SEO traject erg belangrijk. Het is ook iets dat veel bedrijven over het hoofd zien zeker op het gebied van SEO. Dit terwijl het belangrijk is voor het nemen van weloverwogen beslissingen over waar marketingmiddelen voor moeten worden ingezet en hoe succes kan worden gevonden. Bovendien helpt het meten van de ROI niet alleen bij de toewijzing van middelen, maar biedt het ook waardevol inzicht in wat werkelijk werkt in de SEO strategie. Als je de juiste stappen zet om de ROI van je inspanningen te begrijpen, zal je op lange termijn succes boeken met SEO.
Maar tegelijkertijd is één van de grootste uitdagingen binnen de SEO het koppelen van de resultaten aan de inspanningen. Hoewel je uiteindelijk de vruchten van je arbeid kunt zien, is het vaak moeilijk om het succes in de beginfase echt te peilen als je te maken hebt met langetermijninvesteringen zoals SEO. Daarom is het maken van een SEO-dashboard zo belangrijk. Hiermee kun je elk van je KPI’s en metrieken bijhouden, waardoor je gemakkelijker kunt begrijpen hoe ver of dichtbij je bent om je einddoel te bereiken. Met een goed dashboard dat je vorderingen visualiseert, wordt het gemakkelijker om groei op korte en lange termijn te meten en strategieën te plannen.
Een SEO Traject bij SEOClicks
Dit zijn de essentiële stappen van een SEO traject die je moet doorlopen als je hoger in Google wilt scoren en meer organisch verkeer naar je website wilt krijgen. Besteed je jouw SEO Traject toch liever uit dan help ik je hier uiteraard graag bij. In een SEO traject begin ik altijd met het afstemmen van de doelen. Wat zijn je doelstellingen en wat wil je bereiken. Vervolgens doe ik een uitgebreidde SEO analyse en stel ik de SEO strategie op. Op basis van dit plan zal ik jouw website optimaliseren op het gebied van techniek, content en autoriteit. Omdat geen website hetzelfde is, zal het altijd maatwerk zijn. Ook stel ik een SEO dashboard op waarbij je realtime inzicht hebt in jullie KPI’s en doelen. Meer weten of een offerte op maat? Dan hoor ik graag van je. Dit kan zowel via Whatsapp, e-mail als de telefoon.