Skip to content
Menu

SEO adviesplan – hoe pak je dit aan?

De meeste mensen weten wel hoe belangrijk zoekmachine optimalisatie (SEO) is. Maar ook het opstellen van een SEO-strategie is essentieel, hier kun je een SEO adviesplan voor gebruiken. Daarom zal ik je hier laten zien wat er komt kijken bij het opstellen van een SEO adviesplan. Ik behandel onder andere de grondbeginselen van een SEO analyse en de inhoud van een adviesplan. Aan het einde van dit artikel weet je wat er nodig is om een succesvolle SEO-strategie op te zetten. Laten we beginnen!

Waarom heb je een SEO strategie nodig

Het spreekt voor zich dat de SEO-strategie een belangrijk onderdeel is van digitale marketing. Een goede SEO-strategie helpt je zichtbaarheid in zoekmachines op te bouwen, organisch verkeer naar de website te trekken, de rankings van jouw content te verbeteren en jouw merkherkenning te vergroten. Maar het is meer dan alleen het optimaliseren van een website met de juiste zoekwoorden. Met een goed uitgewerkte SEO-strategie kun je doelen opstellen, deze uitwerken en je prestaties volgen en analyseren; essentieel om uit te vinden of je inspanningen succes opleveren. Bovendien komt een effectieve SEO-strategie met andere voordelen, zoals verbeterde klantervaringen. Niemand wil immers achterblijven in een concurrerende markt, toch?

Wat staat er in een strategisch adviesrapport

Het schrijven van een SEO adviesplan kan een flinke uitdaging lijken, maar dat hoeft het niet te zijn wanneer je weet waar je naar moet kijken. Het belangrijkste is dat een adviesplan duidelijke en bruikbare aanbevelingen bevat op basis van doelstellingen en de huidige organische prestaties. Een strategisch adviesplan bestaat dan ook uit twee onderdelen; een SEO analyse en een SEO adviesplan.

SEO Analyse

We hebben het al even kort genoemd maar de eerste stap is een uitgebreide SEO analyse opstellen. Een SEO analyse bevat 3 belangrijke onderdelen: technische SEO, onpage SEO en offpage SEO. Technische SEO bevat alle backend-gerelateerde zaken, zoals de snelheid van de website, crawl-snelheden, site structuur en ervoor zorgen dat de website goed bereikbaar is voor zoekmachines en kan worden geïndexeerd. On-page SEO omvat het optimaliseren van de content, de headingstructuur, het gebruik van de juiste zoekwoorden en ervoor zorgen dat alle meta-gegevens juist zijn. Tot slot betreft off-page SEO een analyse van de autoreit van je website, verwijzende links en de kracht en relevantie van de verwijzende domeinen. 

SEO Adviesplan

In het adviesplan verwerk je de verkregen gegevens uit de SEO analyse in een advies. Hierbij begin je bij het laaghangende fruit voor de Quick wins zoals het oplossen van 404 pagina’s, dode links, verkeerde redirects, duplicate content enz. Vervolgens ga je op zoek naar kansen en werk je deze uit voor organische groei op lange termijn. Neem hierin ook een planning mee waarbij je kijkt naar de capaciteit van je organisatie. Verdeel het adviesplan ook weer onder in techniek, content en autoriteit. Stel vervolgens een planning op.

De voordelen van een adviesplan

Een goed uitgewerkt SEO adviesplan kan je ogen openen voor talloze mogelijkheden en je in staat stellen je SEO strategie naar een hoger niveau te tillen. In het rapport staat een analyse van je website vanuit verschillende invalshoeken en worden problemen aangewezen die moeten worden aangepakt. Het helpt je daarnaast met belangrijke en onderbouwde actiepunten voor het verbeteren van de organische zichtbaarheid. Kortom, het is alsof je een SEO consultant inhouse hebt die je bij elke stap begeleidt. Tijd investeren in het opstellen van een goed en uitgebreidt SEO adviesrapport is dan ook een slimme investering omdat het inzicht geeft in hoe je jouw website een stapje verder kunt brengen.

SEO adviesplan door SEOClicks

Een SEO adviesplan kan je dus helpen begrijpen wat er op jouw website goed werkt en waar er ruimte is voor verbetering. Houdt in gedachten dat een SEO strategie niet statisch is. Het moet regelmatig worden bijgewerkt naarmate je website zich ontwikkelt, het is onderdeel van een volledig SEO traject. Nu je weet wat een SEO-adviesplan is en hoe je er één uitvoert, evenals de voordelen ervan, is het tijd om aan de slag te gaan. Besteed je jouw adviesplan toch liever uit dan help ik je hier uiteraard graag bij. Bij het opstellen van een SEO adviesplan begin ik met een SEO analyse waarbij ik onder andere kijk naar de techniek, content en autoriteit van de website. Deze gegevens analyseer ik op quick wins en kansen op langere termijn. Op basis hiervan stel ik een planning op gericht op jullie organisatie en capaciteit. Meer weten of een offerte op maat? Dan hoor ik graag van je. Dit kan zowel via Whatsapp, e-mail als de telefoon.

Lees meer over:

Renate

Hallo! Ik ben Renate, en ik ben een freelance SEO specialist met meer dan zes jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde. Waar kan ik jou mee helpen?