Menu

SEO analyse – hoe pak je dit aan?

Ben je benieuwd hoe goed je website scoort in zoekmachines? Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een belangrijk onderdeel van elke digitale marketingstrategie. Een SEO analyse is het begin van elk SEO traject. Tijdens een SEO analyse kijk ik naar de SEO prestaties van je website op het gebied van techiek, content en autoriteit. Waar sta je nu? 

Wat is een SEO analyse en waarom is het belangrijk voor jouw website of blog

Een SEO-analyse is een belangrijk proces voor elke website of blog die zichtbaar wil zijn binnen de zoekmachines. Een grondige SEO-analyse beoordeelt de content, sitestructuur en prestaties vanuit een zoekmachineperspectief. Het helpt bij het identificeren en corrigeren van problemen zoals gebroken links, ontbrekende paginatitels, metabeschrijvingen, de zoekwoordendichtheid en dubbele inhoud – allemaal factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op hoe goed jouw website of blog presteert in de zoekmachines. Met deze kennis en inzicht in hoe zoekmachines de site zien, kun je wijzigingen aanbrengen die nodig zijn om maximale zichtbaarheid en bereik te garanderen. Een SEO-analyse laat niet alleen zien wat werkt, maar stelt je ook in staat strategieën te creëren om jouw organische verkeer te vergroten en meer mensen online te bereiken – iets wat geen enkel bedrijf over het hoofd kan zien.

Hoe voer je een SEO-analyse uit op je eigen website of blog

Uiteraard help ik je graag bij het maken van een SEO analyse, maar misschien wil je het zelf graag leren. Dan is het eerst belangrijk om te begrijpen wat SEO is en hoe het werkt. SEO staat voor Search Engine Optimization en is het proces van het optimaliseren van inhoud, zodat die hoger scoort in de organische resultaten van zoekmachines. Als je eenmaal goed begrip hebt van SEO, kun je beginnen met het analyseren van je eigen website of blog. 

Een SEO analyse bevat drie belangrijke onderdelen: technische SEO, onpage SEO en offpage SEO.

Techniek

Tijdens een technische SEO analyse kijk je voornamelijk naar de technische onderdelen van een website die de SEO van jouw website kunnen beïnvloeden.

Indexatie
Hoeveel pagina’s van je website worden geïndexeerd? Worden ze allemaal geindexeerd of een aantal niet? En als ze niet allemaal worden geïndexeerd waarom niet? Zijn er problemen met het crawlen? Zijn de pagina’s wel bereikbaar voor zoekmachines?

Robot meta tag
De robots-meta tag wordt gebruikt om zoekmachines te vertellen of ze een specifieke pagina mogen indexeren en de links ervan mogen volgen. Staat een pagina op “No-index” dan zal deze ook niet geïndexeerd worden. Uiteraard het laatste wat je wilt op je belangrijkste pagina’s.

Sitestructuur
Zit de sitestructuur logisch in elkaar? Om goed vindbaar te zijn, is het belangrijk dat de structuur van jouw website goed in elkaar zit. Maar misschien nog wel belangrijker; ook voor bezoekers moet deze goed in elkaar zitten? Staan de belangrijkste pagina’s in het menu? Staan er overal links naar toe en kunnen klanten vinden wat ze zoeken?

Robot TXT
Worden er geen belangrijke pagina’s geblokkeerd? Het robots.txt bestand is een bestand op je website waarin je kunt aangeven welke delen van de website voor welke crawlers toegestaan zijn en welke niet. Maar het kan zijn je dat ook per ongeluk belangrijke pagina’s uitsluit voor zoekmachines.

Sitemap
Staan alle pagina’s in de sitemap? En staan hier geen 404 pagina’s of redirects in? De sitemap geeft een overzicht van alle pagina’s op je website aan crawlers. Je kunt de sitemap een beetje vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Het bevat links naar alle pagina’s en artikelen op je website. De sitemap kan ook links bevatten naar afbeeldingen en video’s. De sitemap helpt zoekmachines je pagina’s te vinden, crawlen en indexeren.

Laadsnelheid
Hoe snel laadt jouw website? Uit onderzoek is gebleken dat 47% van de bezoekers niet langer dan twee seconden wacht op het laden van een pagina. Laadsnelheid is dan ook erg belangrijk want een trage website kost je bezoekers en dus omzet. En deze negatieve gebruikers signalen zijn niet goed voor je rankings.

Mobiele bruikbaarheid
Is jouw website mobielvriendelijk? Vanuit SEO-oogpunt is een mobielvriendelijke website essentieel om ervoor te zorgen dat alle gebruikers op elk apparaat, zoals smartphones of tablets, de website snel en gemakkelijk kunnen bereiken. Dit komt omdat Google websites nu ranked op basis van hun mobiele bruikbaarheid. Als de website niet mobielvriendelijk is, zullen elementen als langzame laadtijden, navigatieproblemen en compatibiliteitsproblemen ertoe leiden dat potentiële bezoekers de site verlaten voordat ze zelfs maar de content kunnen bekijken. Dit leidt tot lagere rankings.

Duplicate content
Is alle content op de website uniek? Duplicate content is content die beschikbaar is op meerdere URL’s op internet. Dit kan zowel op je eigen website zijn als op die van een ander. Wanneer meer dan één URL dezelfde content weergeeft, weten zoekmachines niet welke URL hoger in de zoekresultaten moet verschijnen. Daarom kunnen ze beide URL’s lager rangschikken en de voorkeur geven aan andere webpagina’s. Maar je hebt wellicht duplicate content waar je niet eerder aan hebt gedacht? Is je website zowel in http als https bereikbaar? Of www en non www? Of met en zonder /? Misschien zelfs allemaal?

Gebroken links
Bevat je website veel gebroken links? Gebroken links zijn links naar pagina’s die niet meer bestaan. Ze zijn indirect schadelijk voor de SEO door het bouncepercentage, de tijd op de site en het doorgeven van SEO paginawaarde. Ze kunnen ook voorkomen dat crawlers jouw site goed kunnen indexeren en de content ervan kunnen begrijpen. Dit kan leiden tot lagere rankings.

Redirects
Bevat jouw website veel redirects of zelfs redirect chains? En worden de juiste redirects gebruikt? Redirects zijn een basisonderdeel van de SEO, maar er moet voorzichtig mee worden omgegaan. Meerdere redirects voegen een extra laag complexiteit toe aan het crawlen wat een nadelig effect kan hebben op SEO. Als gebruikers op een link met meerdere omleidingen klikken, moeten ze uiteindelijk langer wachten tot een pagina geladen is. De bots van zoekmachines hebben ook moeite met dit soort omleidingen omdat ze moeite hebben de meerdere stappen van opeenvolgende omleidingen te volgen voordat ze de juiste URL vinden.

On-Page SEO

Tijdens de On-page SEO analyse kijk je naar onderdelen op de pagina die de SEO van jouw website kunnen beïnvloeden.

Information Architecture
Bij het analyseren van de informatiearchitectuur van je site voor de SEO is het belangrijk dat je let op een aantal belangrijke elementen. Je moet ervoor zorgen dat elke pagina een specifiek doel heeft en gericht is op de relevante zoekwoorden waarvoor je probeert te scoren binnen de zoekmachines. Het is ook essentieel om op te letten hoe je content wordt ingedeeld zodat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren en snel kunnen vinden wat ze nodig hebben. Bij SEO moet informatie altijd gemakkelijk te vinden zijn.

URL Structuur
Is de URL structuur goed ingesteld? De URL-structuur is een essentieel onderdeel van de SEO van jouw website. URL’s kunnen bijvoorbeeld helpen om de hiërarchie van een website aan te geven waardoor het voor crawlers gemakkelijker wordt om belangrijke informatie te vinden. Met duidelijke, beschrijvende en beknopte URL’s kunnen potentiële bezoekers ook snel zien waar je pagina over gaat, wat kan resulteren in hogere CTR’s. Het is daarom belangrijk ervoor te zorgen dat jouw URL’s SEO geoptimaliseerd zijn omdat elke goede URL niet alleen de zichtbaarheid van een enkele webpagina beïnvloedt, maar ook de ranking van je hele website kan beïnvloeden.

Heading structuur
Staat de heading structuur goed op je website? SEO draait om optimalisatie en het maken van een website die zowel voor gebruikers als voor zoekmachines gemakkelijk te navigeren is. Door de koppen op je pagina’s (h1,h2,h3) te optimaliseren kun je ervoor zorgen dat je bezoekers en de bots van zoekmachines de structuur van je pagina’s en website begrijpen. Een goede heading structuur is alsof je de zoekmachine vertelt “hé, hier is mijn inhoudsstructuur – dit is wat ik heb en hier gaat elke alinea over” Dit helpt bij het verkrijgen van betere rankings omdat de zoekmachine precies weet hoe hij je website moet beoordelen. Maar het betekent ook een betere gebruikerservaring voor je bezoekers.

Zoekwoorden kannibalisatie
Heb je op de website last van zoekwoorden kannibalisatie? Zoekwoorden kannibalisatie is één van de grootste uitdagingen voor de SEO’s. Het is een situatie waarin meerdere pagina’s op je site strijden om hetzelfde trefwoord waardoor verwarring ontstaat voor zoekmachines en bezoekers. Hierdoor kunnen je rankings alle kanten opspringen.

Alt tags
Bevatten jouw afbeeldingen de juiste metadata? Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van elke website, maar zoekmachines kunnen afbeeldingen (nog niet) lezen. Als je zoekmachines daarom niet voorziet van informatie over je afbeeldingen, mis je potentiële zichtbaarheid en verkeer. Daarom is het belangrijk dat je afbeeldingen alt-teksten en relevante bestandsnamen bevatten.

Interne linkstructuur
Zijn de pagina’s onderling verbonden? Intern linken helpt zoekmachines de structuur van je website beter te begrijpen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid aan pagina’s met een lagere autoriteit om meer “link juice” te krijgen en daardoor beter te scoren in Google. Ook de kwaliteit van onderling verbonden pagina’s is belangrijk. Zorg ervoor dat je relevante content met elkaar verbindt zodat de gebruikerservaring wordt verbeterd en bezoekers snel gerelateerde of aanvullende informatie kunnen vinden.

Meta gegevens
Zijn de meta titels en beschrijvingen aanwezig, uniek en relevant? Als je je website wilt laten opvallen in zoekmachines en je wilt je onderscheiden van de concurrentie, dan kun je de meta titels en meta beschrijvingen gebruiken. De meta titels zijn het eerste wat verschijnt op de resultaten pagina’s van zoekmachines. Het is de titel bovenaan het zoekresultaat. Je kunt deze ook vinden in je browser tab. Wat betreft de meta description; deze staat onder de URL binnen de zoekresultaten. Het zijn twee regels tekst (155 karakters) die zoekmachines gebruiken als beschrijving voor de pagina. Unieke en relevante meta gegevens kunnen de CTR verhogen.

Zoekwoorden Targeting
Zijn de zoekwoorden op je website ook de juiste zoekwoorden voor je bedrijf? Het is natuurlijk prettig om veel verkeer op je website te hebben, maar hier heb je weinig aan wanneer je verkeerde mensen aantrekt. Dan zijn al je inspanningen voor niks omdat het verkeer geen conversies oplevert. Bekijk daarom of de zoekwoorden die verkeer binnen halen ook de juiste zijn voor jouw bedrijf.

Off-page SEO

In de off-page SEO analyse kun je kijken naar alles rondom de autoriteit van je website.

Autoriteit
Hoe sterk is jouw website? En hoe sterk is hij in vergelijking met je concurrenten? Als het gaat om jouw online aanwezigheid is de autoriteit van je website essentieel. Het laat Google weten dat je een gerenommeerde bron van informatie bent. Hoe groter jouw autoriteit hoe makkelijker het is om betere ranking te halen. Het kan tijdrovend zijn om jezelf als een autoriteit te vestigen, maar als sterke autoriteit ben je niet alleen nu maar ook in de toekomst voorbereid op succes.

Verwijzende domeinen
Welke domeinen verwijzen naar jouw website? Zijn deze relevant en sterk? Google kijkt naar het type verwijzende domeinen. Zit je in de zorgsector en linked een ziekenhuis naar jouw website als bron dan is deze link vele malen meer waard dan een link van een startpagina of beginnende blogger.

Linkprofiel
Hoe ziet jouw linkprofiel eruit? Hoge of lage kwaliteit verwijzende domeinen? Relevante of niet relevante verwijzende domein? Is jouw linkprofiel “echt” of “gemaakt” of te wel zijn de verwijzende links gekocht of natuurlijk verkregen? En komende de verwijzende domeinen overeen met jouw branche?

Verloren links
Ben je veel links verloren? Ben je een link verloren dan is dat zonde en kan het jouw SEO schaden zeker wanneer het een link was van een sterk en relevant domein.

Waar moet je beginnen met een SEO analyse?

Ik raad je aan om te beginnen met Google Search Console, een gratis tool van Google, om mogelijke problemen of fouten te vinden die gecorrigeerd moeten worden. Van daaruit moet je kijken naar de kwaliteit van de content, de relevantie van zoekwoorden en backlinks om te bepalen wat verbeterd of geoptimaliseerd moet worden. Ten slotte maak je een analyse van je linkprofiel. 

De voordelen van een SEO-analyse

We hebben het al kort toegelicht maar het uitvoeren van een SEO-analyse op je website of blog geeft je waardevolle informatie over hoe je pagina’s presteren en ranken in de zoekmachines. Je kunt kansen vinden om je content te SEO optimaliseren en daarmee je vindbaarheid voor klanten verbeteren. Dit betekent dat een goede SEO-analyse je uiteindelijk kan helpen meer organisch verkeer te genereren, de betrokkenheid te vergroten en meer leads te krijgen. Door simpelweg te begrijpen hoe de belangrijkste zoekmachines ranken, kun je zelfs met wat kleine aanpassingen het verschil maken en stijgen in de zoekresultaten.

Hoe gebruik je de resultaten van een SEO-analyse

Door te begrijpen hoe je website momenteel presteert, kun je bewuste beslissingen nemen over hoe je de SEO ranking het beste kunt verbeteren. Je kunt je zwakke en/ of verbeterpunten identificeren. Met deze gegevens kun je vervolgens een aantal strategische stappen nemen om de SEO ranking van je website te verhogen. Begin met het aanpakken van de technische problemen – zorg ervoor dat de structuur en code van je site op orde zijn zodat zoekmachines je website goed kunnen crawlen en dat titels en paginabeschrijvingen op elke pagina duidelijk overbrengen waar de pagina over gaat. Gebruik vervolgens de analyse resultaten om content van hoge kwaliteit te creëren die voldoet aan de zoekintentie van gebruikers en maak gebruik van de juiste zoekwoorden – dit helpt niet alleen om meer verkeer aan te trekken, maar bouwt ook langdurige klantloyaliteit op van lezers die bekend zijn met je merk. Vergeet ten slotte niet de prestaties van elke ondernomen actie te evalueren en aanpassingen aan te brengen wanneer dat nodig is. Met de resultaten van een SEO analyse kan je dan ook een effectieve SEO-strategie opstellen.

Tips om de SEO van je website of blog te verbeteren

Als je de SEO van je website of blog wilt verbeteren en meer organisch verkeer wilt krijgen, moet je investeren in een paar essentiële factoren. De eerste stap is ervoor zorgen dat je kwaliteit content hebt die goed is onderzocht, geoptimaliseerd voor de juiste zoekwoorden en regelmatig wordt bijgewerkt. Daarnaast kan linkbuilding een effectieve tactiek zijn om je rankings te verbeteren – ga relaties aan met andere soortgelijke websites met een sterke online aanwezigheid en doe aan waardevolle backlinking. Gebruik tot slot sociale media om je website of blog onder de aandacht te brengen en een levendige online aanwezigheid te creëren.

SEO Analyse door SEOClicks

Nu je weet wat een SEO-analyse is en hoe je er één uitvoert, evenals de voordelen ervan, is het tijd om aan de slag te gaan met je eigen website of blog. Besteed je jouw SEO analyse toch liever uit dan help ik je hier uiteraard graag bij. Tijdens een SEO analyse kijk ik voor je naar de techniek, content en autoriteit van de website. Indien gewenst kan ik deze gegevens voor je verwerken in een SEO adviesplan waar je zelf mee aan de gang kunt. Meer weten of een offerte op maat? Dan hoor ik graag van je. Dit kan zowel via Whatsapp, e-mail als de telefoon. 

Lees meer over:

Renate

Hallo! Ik ben Renate, en ik ben een freelance SEO specialist met meer dan zes jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde. Waar kan ik jou mee helpen?