Skip to content
Menu

Wat is SEO; search engine optimization

Hallo allemaal! In deze blog ga ik het hebben over SEO – of zoekmachine optimalisatie. Als je marketeer bent, is inzicht in SEO essentieel om online succesvol te zijn. Ik zal uitleggen wat SEO precies is en hoe het werkt zodat je het in je voordeel kunt gaan gebruiken. Laten we beginnen! 

SEO; wat is het en waarom is het belangrijk

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het verbeteren van de organische zichtbaarheid van een website in de onbetaalde resultaten van een zoekmachine. Dit kan worden gedaan door het optimaliseren van jouw content voor specifieke zoekwoorden, het verhogen van de domein autoriteit en het optimaliseren van de techniek van je website. In de basis gaat het er bij SEO om dat mensen die op zoek zijn naar je product of dienst je vinden als ze online zoeken. Het is niet genoeg om alleen maar online te zijn. Je moet ervoor zorgen dat jouw bedrijf door de juiste mensen op het juiste moment wordt gevonden. Daarom is kennis van SEO zo belangrijk; het stelt je als bedrijf in staat concurrerend te blijven door ervoor te zorgen dat jouw content zichtbaar is voor potentiële klanten. 

Investeren in goede SEO loont op de lange termijn en levert bedrijven meer verkeer en conversies op. Wanneer je een goede positie hebt, levert die veel potentiële klanten op zonder dat je betaald per klik. Uiteindelijk helpt SEO ervoor te zorgen dat je website wordt gezien door de mensen die er het meest toe doen – je klanten! Het is dan ook een geweldige manier voor kleine en/ of startende bedrijven zonder grote budgetten om te concurreren met grotere bedrijven zonder zichtbaarheid of betrokkenheid van je doelgroep te verliezen. Zorg er dus voor dat je bedrijf niets mist. Begin met leren over SEO en wees de concurrentie voor!

De verschillende soorten SEO; on-page, off-page, technisch

SEO bestaat uit drie hoofdcategorieën: on-page, off-page en technisch. On-page SEO omvat onder andere het optimaliseren van elementen van je pagina’s zoals de heading structuur, content, meta gegevens en interne links voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines. Off-page SEO omvat linkbuilding strategieën die helpen om meer bezoekers van externe bronnen naar je website te leiden en je populariteit te vergroten. En tot slot verwijst technische SEO naar het oplossen van onderliggende problemen met de structuur van je site, zoals de crawlability en de paginasnelheid. Dit type SEO richt zich op het versterken van het technische fundament van je website zodat hij gemakkelijker geïndexeerd wordt door de crawlers van zoekmachines. 

De basis van SEO; waar begin je?

Maar laten we beginnen bij de basis van SEO. Wanneer je meer organisch verkeer uit de zoekresultaten van zoekmachines wilt, heb je een goede SEO strategie nodig. Zoals we al even kort hebben besproken is SEO, of zoekmachine optimalisatie, een term die wordt gebruikt om het proces te beschrijven van het optimaliseren van websites om hun zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten. Hoewel er geen één vaste methode voor SEO bestaat, kan het begrijpen van een aantal belangrijke basisprincipes je helpen een strategie te ontwikkelen die jouw website zichtbaar maakt voor potentiële klanten. 

Als eerste is het belangrijk om een zoekwoorden onderzoek te doen. Dit is het proces van het ontdekken van zoekwoorden en zinnen die door je doelgroep worden gebruikt en het begrijpen van hun relevantie. Wanneer je dit helder hebt begin je met het brainstormen over potentiële onderwerpen die relevant zijn voor je website of bedrijf. Om een goed zoekwoorden onderzoek te kunnen doen raad ik je aan gebruikt te maken van een tool zoals zoals Google AdWords Keyword Planner, SEMrush, SE Ranking of Ahrefs. Hiermee kun je gerelateerde zoektermen identificeren en nagaan welke het hoogste volume aan zoekopdrachten hebben. Ook kun je zien hoe sterk de concurrentie is. Als je eenmaal weet wat die meest gezochte zoektermen zijn, en welke niet teveel concurrentie bevatten, kun je er content omheen maken. Denk er wel aan dat de zoekwoorddichtheid niet te hoog is! Ga niet je content volgooien met de eerder gevonden zoekwoorden. Het is belangrijk is dat je de tekst voor je (potentiële) klanten schrijft en niet voor zoekmachines. Je content moet veel waarde bevatten en actueel en up-to-date blijven. Zorg ervoor dat je na het publiceren van je content Google laat weten dat je nieuwe content hebt gepubliceerd via webmaster tools, zoals Search Console, zodat het sneller onderdeel wordt van de zoekresultaten. 

Bouw tenslotte kwaliteit links van betrouwbare websites die rechtstreeks naar je nieuwe content verwijzen. Dit zal Google laten weten dat meer mensen geïnteresseerd zijn in het onderwerp, waardoor jouw pagina eerder een goede positie pakt. Door deze stappen nauwkeurig te volgen, ben je goed op weg naar een geweldige SEO-strategie voor je website!  

SEO vooruitgang meten

Na het creëren van waardevolle content is één van de belangrijkste punten van elke SEO-strategie het analyseren van je data. Dit kan je helpen te bepalen wat werkt en wat niet zodat je kunt bijsturen. Als het gaat om het analyseren van je data moet je kijken naar de rankings van je zoekwoorden en het organische verkeer op je website. Door regelmatig te kijken waar je site staat op bepaalde zoekwoorden kun je veranderingen in de gaten houden en ervoor zorgen dat het de goede kant op gaat. Aan de andere kant zal het bijhouden van websiteverkeer je inzicht geven in hoeveel bezoeker via organische kanalen je website zijn binnengekomen. 

SEO Traject bij SEOClicks

SEO vergt enige tijd en inspanning om resultaten te zien. Maar als je bereid bent er werk in te steken en op de hoogte te blijven van de SEO kun je zeker succesvol zijn. De belangrijkste dingen om te onthouden zijn het creëren van goede content die relevant is voor je publiek, het optimaliseren van je website voor zowel gebruikers als zoekmachines en het bijhouden van je vooruitgang in de loop van de tijd. Door deze tips op te volgen ben je op weg om de SEO van je website te verbeteren en meer verkeer naar je site te leiden. Besteed je jouw SEO Traject toch liever uit dan help ik je hier uiteraard graag bij. Meer weten of een offerte op maat? Dan hoor ik graag van je. Dit kan zowel via Whatsapp, e-mail als de telefoon.

Lees meer over:

Renate

Hallo! Ik ben Renate, en ik ben een freelance SEO specialist met meer dan zes jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde. Waar kan ik jou mee helpen?